Tepsi goes LCHF

Idag står det Tepsi på menyn. För er som inte känner igen namnet kan jag berätta att denna rätt kommer från Irak och är en populär middagsrätt i irakiska hem.

I mitt recept har jag uteslutit potatislagret som normalt ligger överst, men i övrigt följer receptet det irakiska.

Tepsi halal, LCHF
På väg in i ugnen …
Ingredienser: 
Lammfärs
Aubergine
Lök
Paprika
Tomat
Krossade tomater på burk

Salt
Peppar
Sju kryddor
Torkad lime
Timjan (ingår inte i originalreceptet, men vi gillar örten)

Så här gör du:
1. Stek köttfär med lök och vitlök. Krydda med sju kryddor, mald torkad lime, salt och peppar.
2. Skär aubergine, paprika, lök och tomater i skivor och fritera på båda sidor i olja, salta. Lägg de friterade skivorna på papper och låt fettet rinna av.
3. Ta en ugnsform och fyll botten med köttfärsröran. Lägg sedan ett lager aubergine, paprika, lök och tomat.
4. Blanda krossade tomater med kryddor, smaka av och häll röran i formen.
5. Ställ i ugnen i cirka 40 minuter på 200°.

Tepsi serveras vanligtvis med ris men det går lika bra utan eller om du gör ett blomkålsris till.

 

 

Lämna en kommentar